Investera i starka varumärken
Always Investing

Always Investing

Boosta din avkastning, investera i starka varumärken

Att investera i starka varumärken kan hjälpa din avkastning i oroliga tider

I en undersökning som  nyligen gjorts av BrandZ så visar den att starka varumärken ger investerare en överlägsen avkastning, även i oroliga tider när volatiliteten är som högst. 

Under corona krashen, eller de fem veckor som ägde rum mellan 14:e februari och 20 mars så föll S&P 500 med 51%. Det ännu bredare världsindexet MSCI World Index tappade hela 75%. BrandZ starka varumärkes portfölj med 100 bolag tappade 42% och deras bästa portfölj som innehåller de 10 starkaste varumärkena föll bara med 37%. 

Jag säger bara här, 37% är fortfarande väldigt mycket men i jämförelse med S&P500 och MSCI World Index så är det väldigt lite. 

Grafen nedan visar en tydlig bild över skillnaden. Slutsatsen man kan dra är att ju starkare varumärke desto bättre avkastning i oroliga tider kommer du få. 

Starka varumärken slår index över tid

En portfölj med riktigt starka varumärken slår index ordentligt med en lägre volatilitet i portföljen. 

BrandZ gjorde ett test mellan april 2006 och april 2020 där man tittade på skillnaden. 

Som figuren nedan visar så ökade BrandZs Strong Brand portfölj överlägset mest under perioden. Man avkastade 285% medans S&P500 ökade med 120% och MSCI world Index ökade endast med 46%. 

Vilka är de starkaste varumärkena just nu?

Du undrar såklart just nu vilka de starkaste varumärkena är. Du kommer säkert känna igen alla. 

Nedan följer en lista på BrandZ topp 10 rank av de starkaste varumärkena just nu. 

Får du möjlighet så kan det vara en bra ide att hålla koll på värderingen av dessa aktier och köpa på sig när rätt tillfälle dyker upp. 

Topp 10 varumärken

Topp 100 varumärken

Vad är BrandZ?

I nedan video kan du få en mer ingående bild av vad BrandZ gör och hur de får fram sin  varumärkes ranking. 

Share this post

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på print
Dela på email